Skjermtid endrer spedbarns hjerner
Hver time et spedbarn tilbringer bak en skjerm, kan bidra til nedsatte kognitive evner og økte oppmerksomhetsforstyrrelser. Effekten medieres av relativt mange langsomme thetabølger i panne- og isselappene.
Det kan ha langsiktige konsekvenser, hvis helt små barn bruker flere timer om dagen foran fjernsynet eller en iPad. Forskere i Singapore har funnet en lineær sammenheng mellom ettåringers skjermtid, deres kognitive evner ved oppnådd skolepliktig alder - og den skadelige virkningen viser seg allerede ved et skjerm-forbruk under det gjennomsnittlige. Forskernes resultater er publisert i JAMA Pediatrics.
Barnelegen Evelyn Law fra National University of Singapore har fulgt i alt 437 barn, som i ettårsalderen fikk inndelt sins daglige skjermtid av foreldrene, der skjermtiden ble rubrisert i fire kategorier: 0-1 time, 1-2 timer, 2-4 timer og over fire timer daglig. I en alder av 18 måneder fikk en delgruppe på 157 av barna foretatt EEG-undersøkelser, og da alle nådde niårsalderen ble tre eksekutive funksjonene (undertrykke irrelevant informasjon, skifte fokus og arbeidshukommelse) målt etter NEPSY-II. På dette tidspunktet vurderte skolelæreren dessuten barnas eventuelle oppmerksomhetsforstyrrelser eller problemer med generell eksekutiv kontroll.
Selv et normalt skjerm-forbruk er problematisk
Resultatene viste at allerede når den daglige tiden bak skjermen oversteg én time, kunne det påvises en lineær sammenheng mellom skjermtiden og svekkelse av de tre eksekutive funksjonene. På samme måte kunne lærere konstatere oppmerksomhetsforstyrrelser og generelle problemer med eksekutiv kontroll, som steg lineært i takt med økt skjermtid. I følge Evelyn Law tilbringer barn i alderen 6-18 måneder i gjennomsnitt daglig 2-3 timer bak en skjerm. Altså er selv et normalt skjerm-forbruk kritisk for de kognitive evnene.
EEG-målinger hos de 157 barna viste at den relative andel av langsomme thetabølger i panne- og isse-lappene steg i takt med skjermtiden, noe som også var tilfelle for forholdet mellom theta- og beta-bølgene. Tidligere undersøkelser har ifølge forskeren vist at disse to parametrene er korrelert med oppmerksomhetsforstyrrelser. Ved hjelp av statistiske analyser kunne Evelyn Law vise at 40 prosent av sammenhengen mellom skjermtid og kognitive evner var forårsaket av forholdet mellom theta- og beta-bølger. Der er imidlertid likevel behov for ytterligere forskning for å få øye på en direkte assosiasjon mellom skjermbruk og konsekvensene for kognitive følger forårsaket av andre faktorer, skriver hun i studiens konklusjon.
